1920x1080-header-blue-test.jpg

Grundkurs Value

Proposition Canvas

När du har lärt dig grunderna i BMC, Business Model Canvas och har förståelse för det övergripande målet och komponenterna i din framtida affärsmodell, så är det dags att på djupet och bredden börja analysera och förstå problemet som du tror att din idé kan lösa. Eller kanske behovet som din idé kan tillgodose. För att göra det bra behöver du ett verktyg som låter dig gå just både djupare och bredare på två av delkomponenterna i BMCn, du behöver Value Proposition Canvas, VPC.

För att bli bra på att använda VPCn så vet vi av erfarenhet att du behöver både träning och coachning. Alltså samma som med allt man skall bli bra på; träning krävs. Träning och coachning är precis vad du får du av Idéfabriken. Men glöm inte: vi coachar – du gör jobbet!

 

När du har lärt dig VPCn och hur man jobbar med den så är det sedan dags att på allvar börja jobbet med att nå och gradvis verifiera det som hela startupvärlden kallar ”problem-solution fit”. Alltså att verifiera att din idé erbjuder en lösning som på riktigt efterfrågas av tillräckligt många som sitter på problemet. När du kommit så långt så har du goda chanser att få tag på din första såddfinansiering (sådd = ”att så ett frö”, finansiering i mycket tidig idéfas) och du har dessutom goda chanser att bli antagen till Movexum, Gävleborgregionens inkubator, med din innovativa startup. ”Problem – solution fit” är ditt första stora steg i en lång rad av steg du behöver ta för att nå nästa nivå som i startupvärlden kallas ”product – market fit”.  

 

Om du tänker dig ett annat mål med din idé än att dra igång ett företag

 

Value Proposition Canvas har visserligen sin grund i startupvärlden men den har visat sig ypperlig att använda även i befintliga organisationer, både privata och offentliga. Speciellt när det formeras team runt idén som får jobba under startupliknande förhållanden, t.ex med begränsad budget i kreativa miljöer utanför den ordinarie organisationen.

 

Vill du utveckla din idé till att bli t.ex ett nytt bättre arbetssätt i din organisation så hjälper VPCn dig att analysera vilka inom organisationen som berörs av din idé och hur deras respektive problem och behov ser ut. När du skall sälja in din t.ex digitala idé så kommer din VD rimligen att fråga om helt andra saker än din IT-avdelning. Såklart, frågor och behov som skall tillgodoses är baserat på vilka jobb som VD och IT har att göra. Dina kollegor användarna har lika självklart helt andra behov än VD och IT, ekonomichefen har sina osv osv. Det är ditt jobba att analysera och leverera på alla de olika behoven och jobben som skall göras och som berörs av din idé.

 

På samma sätt är det om din idé är tänkt att bli en ny produkt eller tjänst i ett befintligt företag; samma analyser och verifieringar som ovan behöver göras och där är VPCn att utmärkt verktyg till din hjälp.       

 

But first thing first; planera din idéresa med din idécoach och planera för när du skall gå Grundkurs VPC. Kursen leds av Idéfabrikscoach som gått handledarutbildning hos Strategyzer

 

En bra intro till VPC finns här

 

  • Introduktionskurs Business Model Canvas och Value Proposition Canvas
    07 dec. 18:00 – 21:00
    Propell Innovation Hub, Hudiksvall, Käppuddsgatan 1, 824 30 Hudiksvall, Sverige
    Lär dig grunderna i BMC, Business Model Canvas och VPC, Value Proposition Canvas. De viktiga komponenterna i Lean Startup
  • Introduktionskurs Business Model Canvas och Value Proposition Canvas
    09 dec. 18:00 – 21:00
    Gävle Innovation Hub, DoSpace, Drottninggatan 18, 803 20 Gävle, Sverige
    Lär dig grunderna i BMC, Business Model Canvas och VPC, Value Proposition Canvas. De viktiga komponenterna i Lean Startup